1 dag in Hong Kong

31 december 2017 - Hong Kong Island, China

1 dag in Hong Kong, vanuit amsterdam aangekomen in Hong Kong zijn we gelijk bij de visitors rij gaan aansluiten, wat een rij... gelukkig ging dat sneller dan we dachten. De reis is trouwens perfect verlopen. Nog nooit zoveel eten en drinken aangeboden gekregen. Voor het vermaak had ieder zijn eigen tv/film- en computerscherm met usb aansluiting om je mobiel op te laden. ook konden we tot het donker buiten werd mee kijken via live camera. Door het grote tijd verschil konden we het omgekeerde ook beleven, de zonsopgang. Slechte foto's bewijzen het. we hebben ook een filmpje van het landen, gefilmd van het tv (camera) kanaal, deze proberen we nog te plaatsen.

eenmaal van het vliegveld af zijn we naar Buddha gegaan met een bakje, de kabelbaan.
De kabelbaan is TOP! moet je ook doen als je ooit hier komt. De hoogte het uitzicht en de snelheid (over snelheid kom ik nog op terug). Boven aangekomen een kleine Zaanse schans.. natuurlijk geen molens en klompen maar wel hier op de foto (€40) etc etc. gewoon een stukje doorlopen hier en je komt werkelijk bij Buddha, zeg maar Buddha xxl (zie foto).

Buddha zie is 1 naar Buddha toe is iets anders, we moesten nogeens een trap beklimmen van maar liefst 268 tredens maar dan sta je wel voor de maar liefst 34 meter hoge bronzen Buddha.
na een rondje gelopen te hebben en erg veel foto's gemaakt te hebben zijn we weer afgedaald en richting de busstation gewandeld (niet ver). Bus nummer 21 moesten we hebben maar daar moesten we 40 minuten opwachten dat is best veel als je maar 6 uurtje netto heb want we zijn hier natuurlijk voor de overstap naar Vietnam, onze vakantie. het duurde nog geen minuut dat er een sneller oplossing hiervoor kwam, en wel uit onverwachte hoek. in het Engels werden we gevraagd of we op bus 21 aan het wachten waren... taxi delen!?
wij... uhh! ja en jaa. Het ging zo snel, het is bijna niet te vertellen ten zij je de film Taxi heb gezien dan wel... dat dus en zo ging het in het echt, zie foto's en filmpje van de rit.

ik schijf nog verder.. ben ik weer, nog steeds niet geslapen want we moeten door. met vier banden strepen stopte onze taxi op een grote parkeerplaats van een klein vissersdorpje. we stappen met vier man uit met knikkende knieën en ons haar in de waar, we delen de taxirekening nog voordat de taxichauffeur volgas schakelend in zijn automaat (heel bijzonder maar waar) er vandoor gaat. hier wonen Visser, iedereen die hier woont verkoopt vis. Het is niet te geloven wat deze mensen ermee doen om het te verkopen. open gesneden en opgehangen aan de waslijn en we komen gepureerde garnalen (stinken, vreselijk) in vaten tegen waaruit na genoeg rotting proces een laag eruit geschept wordt en er grote ronden koeken van gemaakt worden die na drogen van uren? dagen wie zal het zeggen in vierkanten stukken worden gesneden. in een paar straten verderop zien we deze vierkanten stukken te koop en mensen die zo'n "koek" hebben gekocht... we hebben ze hierna nooit meer gezien. we maken de ronde af door het dorp en nemen de bus terug richting het vliegveld terug, het is zo ver we gaan naar Vietnam.

1. Juud:
    31 december 2017