10 en 11 januari Ho chi min en cu chi tunnels

11 januari 2018 - Ho Chi Minh City, Vietnam

10 januari
We gaan weer vliegen! Na een kleine 45 min landen we in Ho chi min. Niet de hoofdstad dat is Hanoi maar wel de stad met de meeste inwoners zo’n 8 miljoen. Jullie begrijpen dat oversteken hier nog een grotere uitdaging is dan in Hanoi. Het duurt dan  ook even voordat we bij ons hotel aankomen want alles staat hier de hele dag vast. Ze zijn wel een ondergrondse metro aan het bouwen dat zal een hoop verkeer schelen. Het hotel is even een overgang modern en strak. Verder alles netjes, schoon en goed geregeld. Er staat meteen een city trip op de planning zonder gids maar met chauffeur. Hij zet ons af bij het oude paleis, eerst dachten daar gaan we weer. We waren een beetje klaar met de bezienswaardig heden. we wilde graag beter weer, dat is gelukt, 33 graden met gevoel temperatuur van 38. we moesten even aan de overgang wennen. Ik had me ook nog niet goed ingelezen over deze stad eenmaal bij de ingang en aangezien de prijs 40.000 dong is €1.60 zeiden we tegen elkaar ach nu we er toch zijn. En achteraf blij toe. was interssant om te zien en heel goed bewaard gebleven. Verder nog wat oude gebouwen bekeken het postkantoor en ze hebben de notre dame  nagebouwd we konden daarna nog Chinatown in maar aangezien het weer en we in Vietnam zijn slaan we dat af en gaan we terug naar het hotel. We frissen ons op en vertrekken richting centrum voor wat te eten. We merken duidelijk dat deze stad een stuk westerse is. Geen lokale restaurants meer te vinden alleen de grote Amerikaanse ketens. Lees mcdonald KFC en de pizza hut. We eten spareribs en nacho’s bij het hardrock café.. ahhhh slecht he maar wel lekker!
De volgende ochtend gaan we zelf op stap  er staat niets gepland voor ons eigenlijk wel lekker ook.
We gaan terug de geschiedenis in. In de afgelopen 15 dagen hebben we van alle gidsen zo hier en daar wel wat gehoord over de oorlogen hier in dit land. we lopen naar het war remnants museum. Buiten op het terrein van het museum staan vliegtuigen, helicopters, tanks, heel veel bomen van de Amerikanen. Een gedeelte van de oude gevangenis met veel foto’s en verhalen van overlevende, echt niet normaal wat daar gebeurd is. De foto’s die we zien zijn schokkend en laten een diepe indruk achter.
In de middag rijden we richting de cu chi tunnels. Daar in de bossen leefde een heel slim volkje wat zich zelf ondergronds 29 jaar in  leven heeft weten te houden en ook nog veel Amerikanen hebben gedood. Hier een link voor degene die er iets meer over willen lezen https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tunnelcomplex_van_C%E1%BB%A7_Chi
Er kan ook nog zelf geschoten worden met de Ak47 of M16 geweren. Darwin gaat voor de M16 en schiet 10 kogels het veld in.
S’ avonds gaan we een ander deel van de stad in hier is alles mooier dan dan mooi en duurder dan duur. 5 sterren hotels alle dure winkels, prachtige verlichte straten en gebouwen een promenade met gekleurde water fonteinen, auto’s die we echt niet kunnen kopen, rijden op en af. Wat een contrast. Het voelt of we weg zijn uit Vietnam. We gaan wat drinken op de dakterras van het 5sterren hotel en later ook nog op de 23ste verdieping van een ander hotel. En blijven ons verbazen over deze gekkigheid!
We zien nog een veel hoger gebouw. Vragen onze vriend Google hoe dat gebouw heet. Het heeft 63 verdiepingen en op de 52 ste verdieping een heli platform wat naast het gebouw hangt. Geen gek die mij daar op krijgt en lezen (gelukkig) dat, dat niet kan. Wel kan je tegen betaling tot de 49ste verdieping komen. We gaan dat morgen eens van dichtbij bekijken.
Verder gaan we morgen een stukje varen ben benieuwd!
Xxx

1. Andrew:
    11 januari 2018
    Zo dat is weer een ervaring rijker. Wat mooi om te zien maar ook indrukwekkend als je daar bent. Het valt wel op dat de straten daar erg schoon zijn. Nog een paar dagen dan zit het er weer op voor jullie en ik denk dat het een reis is die jullie niet snel vergeten.
    xxx
  2. Gema: